Du ved sikkert godt, at forsiden har stor betydning for din bogs salg, men er du klar over, hvor stor betydning din bogs beskrivelse har?
Forsiden sælger
Når læserne leder efter en bog, så sker den første sortering ud fra bogens forside. Hvis læseren leder efter romantik, så vil hun se efter svungne skrifttyper og pastelfarver. Hvis du læser mit nyhedsbrev, har du sikkert allerede læst, hvordan du laver en forside, der sælger, ellers kan du gøre det her.
Hvis læseren bliver interesseret i din bog, læser han det, der står ved siden af forsidebilledet – og det er ikke ret meget. Det betyder, at det bedste af din bogs beskrivelse er skjult for køberen, indtil han klikker på Læs mere. Det er rigtig irriterende, når nu du har brugt så lang tid på at formulere den rigtige tekst. Men tænk på det som hvis læseren stod i boghandlen og fik øje på en interessant bog. Så ville hun også være nødt til at tage bogen op for at læse på den. Derfor er det vigtigt, at du skriver det mest relevante først. Og gerne noget, der gør læseren interesseret i at klikke på Læs mere.
Din bogs beskrivelse
I eksemplet på billedet har jeg taget et screenshot fra Saxo, hvor min kriminovelle Mordet i campingvognen lige nu ligger som nr 7 på krimi & spændingslisten. Billedet er et udpluk af, hvordan det ser ud, når læseren leder efter en bog. Her går jeg ud fra, at læseren har klikket på genren krimi & spænding under e-bøger. Som du kan se, er der knapt halvanden linje synligt. Noget andet, der træder frem, er gennemsnittet af anmeldelser. Derfor er det vigtigt hurtigst muligt at få nogle gode anmeldelser. Det er du naturligvis ikke helt selv herre over. Min erfaring er dog, at hvis du skriver til sidst i bogen, at du ville blive glad for en anmeldelse og linker til den side, hvor din bog kan anmeldes, så er der flere, der anmelder. Jeg har afprøvet det med et par noveller og vil nu gøre det i alle mine e-bøger.
Din bogs salgsside
Efter den mulige køber har klikket på Læs mere, kommer han ind på din bogs side. For min seneste kriminovelle ser det ud som på billedet til højre.
Der står en lille smule mere tekst, end der gjorde på den første side, men stadig ikke hele beskrivelsen. For at få den, skal læseren endnu engang klikke Læs mere. Når jeg er inde på Saxo for at købe bøger, synes jeg selv, det er et irriterende, unødvendigt klik. Men indtil Saxo finder ud af at afskaffe det, så bliver vi som forfattere og udgivere nødt til at indrette os efter det.
De vigtige anmeldelser
Når du begynder at få anmeldelser ad andre kanaler, kan du med fordel skrive de bedste lige under din beskrivelse. Du hører måske fra begejstrede læsere, der skriver til dig på facebook eller sender dig en mail. Læg de bedste af dem ud under din beskrivelse. De vil ikke optræde i den gennemsnitlige bedømmelse under kategorien (her krimi & spænding), men de vil forhåbentlig hjælpe læseren med at vælge.
Under din beskrivelse foreslår Saxo, hvilke andre bøger du kunne være interesseret i, når du ser på den valgte bog. Rækken af bøger er uden for din indflydelse. Under rækken af “Andre der købte denne bog, har også købt”-bøger kommer forlagets beskrivelse endnu engang. Det er for læsere, der ikke klikkede Læs mere øverst på siden. Og først herunder kommer dine anmeldelser. Altså de anmeldelser læserne har skrevet på Saxo, efter de har læst din bog. Det er summen af de anmeldelser, der giver dig stjerner på forsiden. Dem du ser på det øverste billede her på siden.
Søgeord sælger bøger
Aller nederst på siden er der et område med søgeord. Se andre bøger, der handler om… De søgeord, der står her er ret vigtige, for det er dem, der gør at læseren finder din bog (eller ikke finder din bog), når de bruger søgefeltet.
En anden måde, læseren kunne finde frem til din bog på, var jo ved at gå ind på Saxo og skrive krimi i søgefeltet. Så ville Saxos søgemaskine finde alle de bøger frem, der brugte søgeordet krimi.
Når du opretter din bog på Saxo (eller hvilken som helst anden platform), så er det vigtigt, at du sætter dig i læseren eller køberens sted. Hvad ville du selv foretrække at vide? Hvordan finder du selv, de bøger du køber?
Det kan godt betale sig at arbejde med din bogs præsentation. Det er en vigtig del af et muligt salg.