Flere forfattere og konsulenter har skrevet til mig og spurgt om, hvordan jeg laver e-kurser. Der var endda en der foreslog at jeg lavede et kursus om det.
Det kunne jeg sagtens, men jeg vil hellere skrive videre på min bog, så derfor får du en hurtig guide her.
Når jeg laver et kursus, så starter det oftest som et foredrag og jeg har gerne været ude og holde foredraget, før jeg indspiller det som e-kursus – men det behøver ikke være sådan. Du kan sagtens lave et e-kursus uden nogensinde at have været ude og holde foredrag.
- Åbn dit præsentationsprogram og vælg en passende skabelon. Jeg bruger Keynote, fordi jeg arbejder på Mac. Har du PC, så er det Powerpoint. Keynote har to forskellige formater og jeg vælger gerne bredformat, når jeg skal lave e-kurser, for så fylder præsentationen hele skærmen.
- Jeg starter på slide 2 med at opliste indholdet. Et sted mellem 4 og 12 overskrifter er passende. Hvis du har flere emner end 12, så overvej at dele emnerne i 2 og lave to kurser i stedet for et. 12 er et magisk tal i forhold til, hvad kursisterne kan magte at lære på et kursus. For meget viden virker overvældende og vil virke afskrækkende, så du ikke får så mange kursister på dit kursus.
- Når du har de overordnede emner på plads, er det næste skridt at fylde ud med den viden du har. Uanset om du skal bruge præsentationen til et foredrag eller til et e-kursus er tommelfingerreglen, at du aldrig må gå under skriftstørrelse 24. Så skriv kun det, der er nødvendigt og sig resten. Skriv i punktform, så dine kursister ikke skal sidde og læse for meget på skærmen og dermed ikke hører, hvad du siger. De skal blot støttes i punktform. Et billede virker stærkere end en masse ord, så brug lidt tid på at finde gode billeder, der kan støtte dit budskab.
- Kræs for første slide, som er din forside. Find en god titel og en forklarende undertitel (tagline).
- Nu er du klar til at undervise. Jeg indspiller med programmet Screenflow. Det er et program, der kan filme, det der foregår på computerskærmen og jeg kan vælge at tilslutte en ekstern mikrofon. Som mikrofon bruger jeg Blue Yeti, der kan indstilles til forskellige stemmetyper og meget andet.
- Når jeg optager, åbner jeg min præsentation og åbner Screenflow. I screenflow fælger jeg min mikrofon og trykker optag. Så afspiller jeg præsentationen, så den fylder hele skærmen, og indtaler. Når jeg taler, forestiller jeg mig, at jeg taler til en kursist i min ideelle målgruppe. Pas på med at tale for hurtigt og undgå alt for mange øh’er.
- Husk at gemme indspilningen fra Screenflow, når du er færdig.
- Jeg åbner så Keynotes igen og laver en intro til videoen og en outro (se billedeksempel). Jeg tager screenprints af dem, så jeg har dem liggende som billeder.
- Nu åbner jeg iMovie, så jeg kan bygge videoerne sammen. Hvis du kan lande på videoer af 20- max 45 minutters varighed er det perfekt. Det virker mere overkommeligt for dine kursister og de vil lettere komme igennem kurset, end med lange videoer. Har du brug for hjælp til at lave videoer, så er der hjælp at hente i mit e-kursus Bliv skrap til video.
Der er helt sikkert mange andre måder at lave e-kurser på, men det her, er det, der virker for mig.
God fornøjelse med at lave dine egne kurser. Du kan læse mere om mine kurser her.