Sådan kan du planlægge en bogmesse selv

Gittemie Eriksen og Ole Clifford på scenen til CPH Crime

Trods gode intentioner blev CPH Crime aldrig det arrangørerne havde håbet. Timen er vigtig og bogmessen faldt på en varm weekend, hvor folk hellere ville på stranden.

Er der ikke en bogmesse i din genre? Så lav en selv!
Jeg har før delt min vision for en kærlighedslitteraturmesse, men her får du opskriften på, hvordan du kan komme i gang med at planlægge din egen, hvis du synes der mangler en på din egn, eller du ikke kan finde en inden for din genre.

Stor bogmesse eller lille bogmesse?

På landsplan er der et par store bogmesser for alle genre (Bogforum i København, Vild med ord i Aarhus og Bogkraft i Aalborg) og så er der Krimimessen i Horsens for krimi- og spændingslitteratur og Fantasymessen på Herlufsholm for fantasygenren. Der er også en masse mindre kendte messer rundt omkring på biblioteker og i foreninger. Men ingen anden med kærlighed som tema, så derfor er jeg sammen med en arbejdsgruppe i gang med at starte en op på Fuglsang Herregaard. Det har været en lang og sej proces, men jeg er sikker på det vil være det hele værd, når vi åbner dørene til en weekend i kærlighedens tegn lørdag den 5. maj klokken 10.

Processen starter

Processen startede med at jeg præsenterede bestyrelsen for StORDstrømmen for ideen på et ordinært bestyrelsesmøde. Jeg sad med i bestyrelsen på det tidspunkt, så det virkede som et naturligt forum at præsentere ideen i. De syntes det var en god ide og vi blev enige om at jeg skulle præsentere medlemmerne for ideen på det næste medlemsmøde og få dannet en arbejdsgruppe.

Fuglsang Herregaard

Kær-Litt bliver afholdt på Fuglsang Herregaard

Der var tilslutning til ideen og vi dannede en arbejdsgruppe på otte personer. Vi mødtes hos mig første gang og blev enige om at skiftes til at være vært for vores møder. De første tre møder blev brugt til at blive enige om et navn til messen. Det var en sej proces, der kostede et medlem i svinget og var ved at miste mig også. Det er noget af det sværeste, når man arbejder med frivillige, at blive enige om de ting, der skal besluttes. Men det lykkedes og vi lagde os fast på navnet Kær-Litt.

Ansøgninger til kulturpuljer

Derefter søgte vi en lokal kulturpulje til et pilotprojekt. Et pilotprojekt betyder at man afprøver en ide eller teori og ser om der er hold i det. Vi søgte til nogle projektledertimer, så der var en i gruppen, der fik frikøbt noget tid til at kontakte forskellige samarbejdspartnere og finde ud af, om det var en holdbar ide. Det gik der et halvt år med.
Projektlederen skulle også afsøge markedet for fonde og skrive ansøgninger, så vi fik finansieret næste fase.

Tænk stort

Jeg har tidligere arbejdet i den kommune, hvor jeg stadig bor og hvor vores lokale forfatterforening har tilhørsforhold, så jeg kender en del til de politiske procedurer. Min ambition var fra starten af at gøre messen stor og tilbagevendende, så jeg var klar over, at det ikke duede på den lange bane at ansøge de generelle kulturmidler i kommunen, for det var jo dem vi ansøgte om til de mindre arrangementer i kommunen. Et projekt i den størrelsesorden, som jeg ønskede kærlighedslitteraturmessen skulle være, ville tømme puljen.

Politisk involvering

Mødebord med notater og projektforlag

Til møde med udvalgsformanden og direktøren for kommunens kulturområde

Så jeg kontaktede formanden for kulturudvalget. Han indvilligede i at mødes. Jeg tog projektlederen med og han tog sin direktør med. Da jeg så det, var jeg godt klar over, at de tog det seriøst. Det var et godt møde, hvor jeg genfortalte min vision og vi fortalte om de fonde vi havde søgt og hvad afdækningen havde vist. Direktøren og formanden blev hurtigt enige om, at det var en idé, de troede så meget på, at de ville tage den med i kommunens faste arrangementer. Der skulle skrives en sagsfremstilling til kulturudvalget, så de kunne beslutte, hvor projektlederen skulle finansieres. Vi fik til 18 timers projektledelse om ugen frem til messen og måneden ud. Alle de andre udgifter skulle vi søge fonde til. En af årsagerne til at det lykkedes var, at jeg havde læst på lektien og var i stand til at tale messen ind i kommunens brandingstrategi. Det er altid en god idé at være forberedt og have tænkt over, hvor det passer ind i det eksisterende, inden man ulejliger politikere og ledere.

Gratis arbejde og betalte forfattere

Derefter var det for alvor på med arbejdshandskerne. Der skulle oprettes hjemmeside, beskrives stande, måles op på stedet, hvor mange der kunne være, laves aftaler med forlag og forfattere, sponsorere og søges flere fonde. Vi havde fra starten en aftale om, at vi ikke ville bede forfatterne om at arbejde gratis. Det er generelt et princip jeg har. Vi beder heller ikke en tømmer eller murer om at arbejde gratis, og hvis vi vil have kvalitet, må vi også betale for det.

Røde møbler i en herskabelig stue

Perfekte rammer til kærlighedslitteratur

I arbejdsgruppen er det dog blevet til en masse gratis arbejde. Jeg har selv brugt i gennemsnit to arbejdsdage om ugen på at få messen op at stå, så det er ikke noget man skal sætte i gang, hvis man ikke har tid til at følge det til dørs (det har jeg egentlig ikke haft. Det er kommet bag på mig, hvor meget tid det har krævet til trods for en projektleder, så det er gået ud over mit forfatterskab og min indtjening).

Brikkerne falder på plads

Nu er brikkerne langt om længe ved at falde på plads, her knapt tre år efter jeg fik idéen til en kærlighedslitteraturfestival. Du kan læse mere om Kær-Litt, køber billetter og stadig nå at deltage i novellekonkurrencen her.

SaveSave

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Comments are closed.