Er du klar til årets mange bogmesser for forfattere og læsere?
Messeåret skydes i gang med Krimimessen i Horsens midt i marts og afsluttes med det store brag i Bella Centret, når Bogforum viser bredden i de danske bogudgivelser. Som forfatter eller wannabe tænker du måske, at det er vigtigt at deltage på så mange bogmesser som muligt.
Det mener jeg ikke det er. Jeg synes hellere, du skal udvælge nogle få ud fra din seneste udgivelse eller dit bagkatalog. Er det krimier du skriver? Så er Krimimessen klart den bedste platform, mens du nemt kan drukne på Bogforum, hvis du ikke er så kendt endnu. Skriver du fantasy især for unge? Så overvej Fantasymessen. Er det kærlighed, der er temaet i dine bøger, så er den nye Kær-Litt et godt bud.
Tag ikke på messe for at sælge bøger
Inden du siger ja til at deltage på en messen, bør du også overveje hvad formålet er med at deltage. Er det for at sælge en masse bøger og lave en god indtjening? Så bør du nok tænke om igen, for konkurrencen er hård og udgiften til en stand ofte høj, så du vil sjældent tjene udgifterne hjem. I bedste fald går dit regnskab i nul. Udover standleje skal standen indrettes, du skal bestille bøger du kan have med og sælge af, noget at dele ud af, så de besøgende husker dig, transport, måske overnatning og ikke at forglemme: din kostbare tid!
Det er udmattende at stå på en messe flere dage i træk og der vil sandsynligvis gå et par dage efter messen, før du er i stand til at arbejde igen. De fleste forfattere, jeg kender, er udmattede efter sådan en omgang og det bør du regne med i dit budget, når du overvejer om du skal deltage i en messe.
Brug en bogmesse til at skabe synlighed
Det en messe er god til er at skabe synlighed og opmærksomhed (læs alle mine tidligere blogindlæg om bogmesser her). Det siges at vi normalt skal se noget tre-fire gange, før vi køber det. Dét kan bogmessen være med til. Især hvis du vælger de lidt smallere bogmesser som Krimimessen, Fantasymessen eller Kær-Litt, så er de fleste af de besøgende inden for din målgruppe og det er et rigtig godt publikum at udstille dine bøger for.
Måske har de allerede læst en anmeldelse af din bog på en blog eller i en avis, så det ikke er første gang de ser den og så kan de måske overtales til at købe, hvis du har en godt tilbud på messen. Men der vil også være besøgende, der møder din bog første gang og sandsynligheden for at de køber den, er ikke ret stor.
Hvad så? Er det så totalt spildt at være på bogmesse, når jeg ikke er særlig kendt? Spørger du måske.
Ikke nødvendigvis. For hvis du i stedet ser bogmessen som et led i din markedsføring og tæller eksponeringen som én af de tre-fire gange, dine læsere skal møde din bog, så kan det være dit salg stiger efterfølgende. Glem heller ikke at flere og flere læsere foretrækker e-bøger. De vil først købe, når de komme hjem – hvis de kan huske din bog.
3 løsninger, når du deltager i bogmesser
Så det vigtigste, når du bruger tid og ressourcer på at deltage på en bogmesse, er, at sørge for at læserne kan huske dig, når de kommer hjem. Og her gælder alle kneb, så at sige.
Her vil jeg præsentere dig for 3 løsninger til at deltage i bogmesser. Budgetløsningen, den gode løsning og luksusløsningen.
-
Budgetløsningen
I budgetløsningen handler det om at gøre det så billigt som muligt. Du har reelt ikke råd til at deltage på en messe eller vil gerne prøve det af, uden at brænde en formue af. Her er det bedste råd, at finde nogen at dele stand med. Udover at sænke omkostningerne vil det også give dig mere frihed til at gå rundt på messen og lade sig inspirere, fordi din makker i perioder kan passe standen selv, mens du passer den for ham på andre tider. For at holde udgifterne nede, nøjes I med at gøre brug af det bord, der sædvanligvis følger med en standleje, og lægger jeres bøger frem på det. Du tage imod betaling kontakt eller via MobilePay og har en blok med, hvor du samler de besøgendes mailadresser ind, så du kan sende dem dit nyhedsbrev, når du kommer hjem.
-
Den gode løsning
I den gode løsning gør du lidt ud af standen. Du går måske sammen med en enkelt kollega, der deler smag og målgruppe med dig, så I kan hjælp hinanden. I indretter standen ud fra et farvetema, så det ser pænt og indbydende ud og tilbyder nogle gode tilbud på jeres bøger. I har roll-ups med eller får lavet bannere, der kan dække væggene på standen og vise jeres bøger på en iøjenfaldende måde – gerne sammen med nogle anmeldelser. I har noget at dele ud af, der gør at de besøgende kan huske jer og ser jeres bøger igen, når de kommer hjem, selv om de ikke har købt noget. Det kan være et bogmærke eller et postkort, hvor de bliver opfordret til at tilmelde sig jeres nyhedsbreve (og så selvfølgelig modtager en eller anden form for læseprøve, novelle eller roman). Desuden er lidt spiseligt altid en god idé til at tiltrække besøgende.
-
Luksusløsningen
I luksusløsningen får du indrettet hele standen efter et bestemt tema. Jeg gjorde det fx med en stand på Lægedage, en ugelang messe for alle landets praktiserende læger (jeg var leder for en afdeling, der stod for efteruddannelse af praktiserende læger). Her fik jeg designet tapet med Asklepios-staven, indkøbte behagelige stole at sidde i (det var billigere at købe møbler i Ikea end at leje gennem standopbyggerne), kaffemaskine, reoler til udstilling af præmier og der blev hængt et stort TV op på væggen, som jeg fik produceret en film til (stumfilm, så det ikke overdøvede samtalen, som var det vigtigste). Vi havde en iPad stående i en stander med et spørgeskema på tre lette spørgsmål. Når lægerne besvarede dem, kunne de vinde et slotsophold eller en kurv med en masse lækre gourmet produkter fra regionen, mod at aflevere deres mailadresser. Gaverne, de kunne vinde, lokkede dem hen til standen. IPaden med spørgeskemaet, fik dem til at stoppe op og så var vi klar med et tilbud om en kop friskbrygget kaffe eller en flaske vand (selvfølgelig med vores logo og hjemmeside adresse på). Og så var der gang i samtalen. Mange slog sig ned i de bløde stole, mens de drak kaffen, hvilket gav os mulighed for at få en god snak med dem om efteruddannelse. Dem, der afslog at deltage i konkurrencen, fik en kuglepen, en flaske vand og vores kursuskatalog med i hånden, så de kunne se nærmere på det hele, når de havde mere tid til det.
For alle tre løsninger gælder det, at du øger din synlighed betragteligt, hvis det lykkes dig at få scenetid. Dels fordi det giver dig taletid foran din målgruppe, men også fordi det giver synlighed i programmet. Og husk at være klar på din stand umiddelbart efter en sceneoptræden, for dem, der blev inspireret af at høre dig, vil ønske at købe din bog og få den signeret.
Sådan gør jeg på Krimimessen
På Krimimessen i år er jeg på den gode mellemløsning. Jeg har en stand sammen med Bille & Bille, og vi er blevet enige om et farvetema. Jeg tager min roll-up med, hvor alle mine bøger kan ses sammen med citater fra et par anmeldelser. Desuden har jeg fået trykt postkort med lovning om, at min første krimi kan hentes gratis, når man tilmelder sig mit nyhedsbrev.
Af familiære årsager er det ikke lykkedes mig at få min femte krimi i serien med retsmediciner Pia Holm færdig til bogmessen, så jeg har fundet en nødløsning. Jeg har koncentreret mig om at få lavet første del af bogen færdig, fået den redigeret og korrekturlæst, og så har jeg opsat den som en læseprøve til uddeling på Krimimessen. På den måde forventer jeg at inspirere nye læsere til at købe min bog, når de udkommer tættere på sommeren.