Da jeg startede som forfatter, forestillede jeg mig, at jeg skulle ud og læse op af mine bøger, og at jeg skulle holde foredrag om Pia Holm (min hovedperson) og hendes eventyr. Men det var ikke dét, jeg gang på gang blev kontaktet om. Når jeg blev inviteret ind i Dansk Forfatterforening eller til møder hos Saxo Publish, så var det noget helt andet, der gjorde at jeg blev udvalgt.
De ville høre om, hvordan jeg drev mit forfatterskab. Om, hvordan jeg betragtede det på lige fod med al anden selvstændig virksomhed. Hvorfor jeg fik lavet visitkort samtidig med at min første bog blev trykt og hvad en forfatter skulle med et nyhedsbrev.
Det var meget nyt dengang. Normalen var at forfattere tog sig af at skrive og alt det andet – alt det med markedsføring, hjemmeside osv, det tog forlaget sig af. Men hvad jeg ikke vidste, var, at jeg udgav min første bog netop som selvudgivermarkedet begyndte at eksplodere i Danmark. Og selvudgivere er mere end nogen anden nødt til at markedsføre deres bøger. De har ikke et stort forlag i ryggen, der køber en helsides annonce i et populært dagblad eller inviterer dem på scenen på Bogforum. Derfor var der efterspørgsel på det jeg kunne, nemlig at se forfatterskabet som en forretning.
Forfatterbranding – din vej til professionelt forfatterskab
Efter et par år gav jeg efter. Forfatterbranding opstod efter adskillige forespørgsler. Og det, jeg gjorde, var at udvikle de produkter, der blev efterspurgt.
Da jeg havde fået en håndfuld forespørgsler på, hvordan man laver e-bøger og havde holdt et kursus for forfatterforeningen om, hvordan man forvandler sit skuffemanuskript til en e-bog, hvilke selvudgiverplatforme der er, og hvad man skal huske, inden man udgiver sin bog, satte jeg mig for at producere det som et e-kursus. Både for at holde prisen nede, så flere havde råd til at lære det, men også for at de mange forfatterspirer, der havde et fast arbejde, kunne tage kurset, når det passede ind i deres travle hverdag.
Det var en såkaldt win-win-situation, for det betød også, at jeg ikke behøvede holde så mange fysiske kurser, og dermed at jeg fik mere tid til at skrive de bøger, som jeg så gerne ville.
Useriøst lave priser
Jeg ved, at priserne for mine e-kurser er alt, alt for lave. Nogle mener endda at de er useriøst lave, men det er fordi, jeg oprigtigt ønsker at hjælpe så mange som muligt. Jeg kunne sagtens prissætte efter værdi – eksempelvis har jeg selv givet 15.000 kr. for at lære en brøkdel af dét, du kan lære i kurset Lav din egen hjemmeside. Alligevel koster e-kurset, som du kan tage igen og igen, indtil du har står på, hvordan du opbygger din egen hjemmeside med nyhedsbrev, blog osv, under 500 kr.
Men markedet har ændret sig. Der er nu efterhånden mange, der har fået øjnene op for at her er en sulten gruppe mennesker, der har brug for hjælp. Så måske er der ikke længere brug for, at jeg hjælper med det praktiske – kurser i at udgive e-bøger, lave sin egen hjemmeside og nyhedsbrev, hvordan man laver bogtrailere osv.
Forfattercoaching
Når jeg lytter til mine coachingklienter, kan jeg høre, at dét, de stiller op som forhindring for sig selv, for ikke at springe ud som forfatter, handler om noget meget praktisk:
Jeg ved ikke, hvordan jeg laver en e-bog.
Hvor mange sider skal min krimi være på?
Hvor mange subplots må der være i min bog?
Men når vi graver ned i det, handler det i virkeligheden om noget helt andet:
Mindset.
Mindreværdsfølelse.
Det ene syv-tal de engang fik i en dansk stil.
Frygten for fiasko.
Men endnu oftere: frygten for succes.
Det psykologiske fylder SÅ meget!
Hvad har du brug for hjælp til?
Derfor har jeg besluttet mig for at spørge dig, kære læser:
Hvad har du brug for hjælp til?
Hvad er det, der forhindrer dig i at skrive den bestseller eller udgive dine bøger?
Hvad vil du gerne lære?
Hvad har du brug for hjælp til at blive bedre til?
Bare skriv løs i feltet herunder eller send mig en mail. Intet er forbudt, forkert, for småt eller for stort.
Tak for hjælpen, fra mig og fra alle de forfattere, der har brug for det samme som dig.