Sidste uge spurgte jeg, hvad jeg kunne hjælpe dig med omkring dit forfatterskab (hvis du overså mit spørgsmål og har noget på hjerte, er du meget velkommen til at besvare denne mail). Jeg fik mange mails og har endnu ikke nået at svare på dem alle. Nogle af dem, der gjorde størst indtryk på mig, er dem, der handler om markedsføring – eller rettere den overvældede følelse, mange af jer sidder med omkring markedsføring.
“Kære Gittemie
Det er så udmattende med alle de sociale medier, jeg hele tiden skal vedligeholde og poste på…”“Jeg orker ikke at høre mere om markedsføring”
“Det der med at markedsføre, det er ikke noget for mig. Jeg har prøvet og det er spild af tid. Jeg vil hellere skrive en ny bog.”
“Kan jeg ikke betale dig for at reklamere for min bog.Jeg kan ikke finde ud af det.”
“Jeg er så træt af at blive ved med at fortælle om min bog. Den sælger sikkert sig selv, når jeg udgiver den næste.”
Masser af frustrationer over markedsføring – men du bliver hurtigt glemt
Tro mig, jeg kender alt til jeres frustrationer. Jeg kan selv til tider føle mig helt udmattet af at opdatere sociale medier og følge med på alle mulige forfatterrelevante sider. Mine børns sygdom har i en periode tvunget mig væk fra forfattergerningen, så jeg har selv erfaret hvor vigtigt vedvarende fokus på forfatterskabet er. I en verden, hvor der udkommer 10.000+ nye bøger om året, bliver du hurtigt glemt, hvis ikke du bliver ved med at være synlig for læserne.
Tag en pause – og kom op på hesten igen
Tag en pause, hvis det hænger dig alt for langt ud af halsen, men så er det på med vanten igen. Hvis du ved, du skal være væk i længere tid, fx fordi du skal på ferie, så automatiser det. Et nyhedsbrev kan kodes til at udkomme lige så langt ud i fremtiden, som du ønsker, det samme kan facebook opslag og med Hootsuite kan mange andre sociale medier også.
Du kan uddelegere meget – bare ikke de sociale medier
Du kan ikke betale dig fra markedsføringen. Du er heldig, at du lever i en tid, hvor du kan markedsføre din bog så godt som gratis via de sociale medier. Det var ikke muligt for få år siden. Ingen kommunikationsekspert kan erstatte dét du selv gør. Hvis du får andre til at styre dine sociale medier, skrive dine nyhedsbreve osv, vil læserne hurtigt gennemskue det, og føle det utroværdigt.
Det er ikke så svært hvis du sætter dig ind i det
Det er altså ikke det du skal uddelegere, men der er mange andre ting, du sagtens kan få andre til at lave for dig, uden det mindsker værdien for læseren.
Hvis du arbejder med målgrupper og sætter dig ind i det, så bliver det knapt så uoverskueligt (læs fx min bog, Genvejen til succes som forfatter, der hjælper dig godt på vej).
Men accepter, at hvis du vil sælge bøger, så er du nødt til at markedsføre. En af de vigtigste ting, der adskiller forfattere, hvis bøger igen og igen rammer bestsellerlisterne fra andre dødelige er, at de bruger meget tid på markedsføring. Ofte i forholdet 2:1. Altså to timers markedsføring hver gang de bruger en time på at skrive.
Så hellere bruge de tre måneder (et halvt eller helt år, indsæt selv), det tager at skrive en ny bog, på at markedsføre den du allerede har skrevet, så du sælger 1.000, 5.000 eller måske 10.000 bøger i stedet for de 300, som mange forfattere nøjes med.