Har du svært ved at nå alle de opgaver, der følger med at være forfatter?

I dag fik jeg skrevet blogindlæg mellem to møde med udsigt til disse smukke ruiner. Det er ikke så tosset at være forfatter

Det er du ikke ene om. Den anden dag skrev Annette til mig, at hun havde svært ved at skifte mellem de mange opgaver, der fulgte med forfatterskabet. Og jeg ved, at en del forfattere har udfordringer med det, bl.a. flere i mine skrivegrupper.

Hvordan når du det? Både at skrive og drive forfatterbranding med blog og nyhedsbrev?

Sådan skrev en læser til mig. Og hun er ikke den første, der har spurgt mig om det. En del har ligefrem frarådet mig, at drive både selvstændig virksomhed og forfatterskab.
“Jeg kan ikke skifte mellem at skrive på min bog og lave regnskab eller skrive blog.”

Det kan også være svært. Som forfatter i dag er der mange hatte, der skal passe, og især hvis du er selvudgiver. Dine bøger skal markedsføres, dine læsere passes, der skal laves momsregnskab og ind i mellem det hele, skal der også gerne være tid til at skrive på den næste bog.

Du er sikkert blevet forfatter, fordi du godt kan lide at skrive. Ikke fordi du ville drive en virksomhed. Jeg synes generelt ikke, man skal opbygge et liv med alt for mange øv-opgaver. Så mærk efter med dig selv:

  • Er det totalt øv, at lave moms og sende fakturaer?
  • Har du det ikke godt med at være arbejdsgiver for korrekturlæsere, redaktører, grafikere, fotografer osv?
  • Hvis du kunne vælge frit på alle hylder, ville du så kun sidde og skrive dagen lang?
  • Eller trives du med varierede opgaver?
  • Synes du det er spændende at arbejde sammen med mennesker, der bidrager til at gøre dit værk bedre?
  • Kan du godt li’ at dele den viden, du samler op på livets vej?

Trives med mange hatte

Jeg har det selv fint med at skrive nyhedsbreve. Ikke altid, men det hjælper at vide, der er nogen i den anden ende, der læser, det jeg skriver, og venter på at det kommer. Det motiverer i hvert fald mig, at vide, at jeg kan hjælpe andre til at leve deres drøm eller komme tættere på. Samtidig med at det giver mig mulighed for at reflektere over, hvad det egentlig er, jeg har gang i.

Der var på et tidspunkt, hvor jeg havde glemt at sende et nyhedsbrev, fordi jeg simpelthen havde travlt med noget andet, og da jeg tjekkede min mail var der et par stykker, der havde sat sig ned og skrevet til mig, at de ikke havde modtaget mit nyhedsbrev i dag. Så måtte jeg jo i gang ved tasterne!

Sæt opgaverne i system

Udover motivationen så er der jo også det praktiske. Jeg kunne aldrig finde på at forstyrre mit skriveflow med at nu skal jeg lave økonomi eller skrive et blogindlæg. Jeg har det meget dårligt med for stramme rammer. Så hvis jeg har en dag, der alligevel er gået op i hat og briller, fx fordi jeg har været til læge eller der har været noget med børnene, så er det ikke sikkert jeg lige har lyst til at skrive på min bog. Så skriver jeg i stedet en masse blogindlæg eller laver grafikken til blogindlæg og nyhedsbrev.
Når jeg har skrevet dem, sætter jeg dem i kø til at udkomme på den givne fredag og så kan en ellers uproduktiv dag pludselig forvandle sig til en ret produktiv, hvor jeg har fået skrevet blogindlæg til den næste måned. Jeg markerer så i min kalender, at der er et blogindlæg klar til at udkomme på den dag, så jeg ikke tænker at nu må jeg hellere…
Idéer til blogindlæg kommer jo løbende – lige som til bøger. Jeg har så bare en side i min mobils noter, hvor jeg skriver stikordene ned efterhånden, så er der altid et “lager” at tage af.

Find nogen der er bedre til det end dig

Det med økonomi og momsregnskab er helt klar den værste del. Jeg har altid hadet det. Og det er ikke fordi jeg ikke kan finde ud af det, det keder mig bare med alle de tal. Så det bliver noget af det næste jeg uddelegerer, når jeg er klar til det og finder en kompetent person som jeg stoler på.

SaveSave

SaveSaveSaveSave

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Comments are closed.