Sidste weekend var jeg til Forfatterforeningens bogmarked på Hovedbiblioteket i København, og selv om der ikke var det store bogsalg, så kom der nogle gode snakke og networking ud af det. Julebogmarkedet mindede mig dog om vigtigheden af markedsføring.
Rullekuffert og store forventninger
Jeg havde helt klart forventet mig mere af et bogmarked i hjertet af Hovedstaden en lørdag i julemåneden, men oplevelsen mindede mig også om, hvor vigtigt det er, at hjælpe kunderne/læserne på vej. Jeg havde ikke været på biblioteket i Krystalgade før. De eneste københavnske biblioteker, jeg har frekventeret er det naturvidenskabelige og Det Kgl. Så da jeg ankom med min rullekuffert (et virkelig godt tip fra en forfatterkollega i stedet for at slæbe på bøgerne), blev jeg meget i tvivl om jeg var havnet det rigtige sted. Jeg tænkte faktisk, at det måske var en bagindgang, for det var på ingen måde annonceret, at her skulle være et bogmarked med næsten 90 forfattere.
Ikke det store salg
Tøvende bevægede jeg mig ind gennem døren og fik øje på én, der lignede en forfatter. En gruppe var samlet bag den store trappe midt i hallen. Flere forfatter strømmede til og langt om længe kom der også én, der vidste lidt om, hvad planen var. Der var forskellige borde, hvor hver forfatter fik en 30-50 cm til deres bøger, og to scener til oplæsning på etagerne oppe over. Men der kom stort set ingen besøgende. Til de fleste oplæsninger havde der været 3-5 tilskuere og de forfattere, jeg nåede at tale med, havde solgt mellem 0 og op til maks 12 bøger. De fleste dog 1-3 bøger.
Det var ikke fordi forfatternes bøger fejlede noget og faktisk foregik de fleste salg forfatterne imellem. Men det var ikke til at få øje på, at der foregik et bogmarked. Der var ingen skilte ude ved vejen, ej hellere på den yderst befæstede Købmagergade. Heller ikke, når man kom ind på biblioteket blev man mødt med et skilt, der venligt informerede om muligheden for at købe et signeret eksemplar af op mod 90 forskellige forfatteres bøger. Så selv om den potentielle kunde muligvis havde læst en artikel om bogmarkedet tidligere på dagen eller ugen (for jeg går da ud fra at der har været gjort en lille smule for at fortælle om begivenheden), så blev de ikke mindet om, at det var i dag – nu – de skulle benytte chancen.
Hvad kan du lære af det?
Hvorfor fortæller jeg dig dette her?
Det gør jeg, fordi det er vigtigt at du aftaler markedsføring med dem, der hyrer dig til at komme ud og læse op eller deltage på et bogmarked. For det er spild af din tid, hvis der ingen kommer. Og det er ikke astrofysik og det kræver heller ikke en velspækket pengepung. En seddel på døren eller en roll up ved indgangspartiet og en plakat i en stander ved vejen kan gøre det. For hvis der ingen kommer, når du er ude og læse op er det ikke nødvendigvis fordi ingen har lyst til at høre dig. De skal bare hjælpes lidt på vej.
Har du brug for hjælp til at hjælpe læserne på vej til at finde dine bøger? Få styr på din hjemmeside og sælg dine bøger med video.
Hvis du skriver kærlige ord, kan du overveje at deltage på Kær-Litt – festival for lidenskabelige linjer
[…] et par uger siden var jeg til Forfatterforeningens julebogmarked (jeg delte mine oplevelser her) og selv om jeg ikke fik det store bogsalg ud af det, så fik jeg networke lidt, så dagen var ikke […]