Når du har udgivet din første bog, melder spørgsmålet sig ofte: Skal jeg holde mig til “bare” at være forfatter eller skal jeg starte min egen forfattervirksomhed – blive selvstændig?
Svaret er ikke entydigt, for det kommer naturligvis meget an på dig som person, hvad dine fremtidsplaner er og hvilken type bog, du har skrevet, og hvordan den er udgivet.
Til dig der har skrevet en fagbog
Hvis du har skrevet en fagbog vil mit generelle råd være, at se at få bygget en virksomhed op omkring den – allerhelst inden du får den udgivet, så du kan henvise til hjemmesiden i bogen (eller helt konkret til dit nyhedsbrev). For langt de fleste fagbøger vil det være relevant at opbygge foredrag, kurser, arbejdshæfter osv omkring bogen. Jeg kan illustrere det med min egen udgivelse, Genvejen til succes som forfatter. Her er bogen blot en lille brik i det store puslespil, som også består af foredrag om at betragte sit forfatterskab som en virksomhed (opbygge hjemmeside, lave reklamefilm osv), fysiske kurser og e-kurser i at lave e-bøger, hjemmesider (og hvad du skal huske at få med som forfatter) og forfattercoaching.
Ja tak til virksomhed
Tilsammen udgør disse elementer byggestenene i en virksomhed og jeg kan implementere mange af de generelle råd, der gælder for virksomheder, der vil have succes:
- jeg kan indsamle mailadresser til min nyhedsbrevsliste
- blive helt skarp på min målgruppe
- indfange min ideelle kunde med tillidstrappen
- skræddersy løsninger til målgruppen
Til dig der skriver skønlitteratur
I mit skønlitteræreforfatterskab gælder der ikke helt de samme betingelser. Skønlitteratur skrives sjældent ud fra et behov, men selv om jeg er fortaler for, at alle forfattere (og kunstnere) bør tænke deres forfatterskab som en virksomhed er der også nogle ting, der adskiller de to. Men, hvis du tror du kan overføre alle virksomhedstilgange til dit forfatterskab, vil du løbe ind problemer.
Som skønlitterær forfatter har du mere til fælles med kunstnere end med virksomheder generelt. Som kunstner gør du det du gør, fordi du må gøre det. Det er et essentielt behov for dig at udtrykke, det du har på hjerte. Det er som et kald fra din sjæl. Du producerer altså ikke et efterspurgt produkt på den måde, at du har set et hul i markedet og fylder det ud. Du skriver (formentlig og forhåbentlig) det du er nødt til at skrive, fordi at lade være ikke er en mulighed.
Måske virksomhed, men pas på!
Alligevel kan du godt benytte dig af nogle af de samme tricks, som giver en virksomhed succes. Det, at jeg gjorde det helt fra start af, var sandsynligvis medvirkende årsag til at jeg så hurtigt begyndte at tjene gode penge i mit forfatterskab.
Så hvad kan du gøre, lige som en virksomhed:
- du kan indsamle mailadresser til din nyhedsbrevsliste
- du kan indfange din læser med tillidstrappen i begrænset omfang (de færreste bøger er så dyre at det er en stor investering for læserne og ellers kan de fleste lånes på biblioteket. Det er dog stadig en god idé at skabe tillid og få loyale læsere)
- du kan blive skarp på målgruppen til den enkelte bog, når du har skrevet den, så markedsføringen bliver mere målrettet
Det er fint at kende din målgruppe, når du skal markedsføre til dem, men du mister det kunstneriske touch, hvis du skriver til dem i stedet for at skrive eller skabe dét, du bliver inspireret til.
Fald ikke for fristelsen til noget der er for generelt
Så næste gang du falder for fristelsen til at melde dig til et kursus om salgsteknikker og markedsføring for virksomheder, så tænk lige en ekstra gang om ikke det var bedre at bruge pengene på noget, der er tilpasset din egen situation.