Der er én side, som forbavsende mange forfattere glemmer alt om. En side, de kan gøre en stor forskel for deres forfatterskab.
I øjeblikket går meget af min tid med at forberede kærlighedslitteraturmesse. Kær-Litt – festival for lidenskabelige linjer løber af stablen i weekenden den 5.-6. maj på Fuglsang Herregaard. Jeg er ansvarlig for markedsføring og presse og derfor er det mig, der skriver om de forfattere, der bliver booket til at komme på festivalen. Og det er faktisk sværere end man skulle tro.
Hvem er du og hvad skriver du om?
For at finde oplysninger om forfatteren googler jeg selvfølgelig navnet. For de flestes vedkommende kommer der en eller anden anmeldelse op af et værk de har skrevet. For en stor dels vedkommende kan jeg også finde en hjemmeside, men det er meget få, der har en ordentlig beskrivelse af dem selv og deres forfatterskab. Det jeg søger er blot en beskrivelse i denne retning:
Jens Jensen er uddannet grafiker og har arbejdet en del år på reklamebureau, før han begyndte at skrive tegneserier. Han debuterede i 1999 med første bind i serien om Supermand. En serie der vender op og ned på samfundet og kritiserer vores egoisme. Det er siden blevet til 23 bind og en fast stribe i Dagbladet. Jens har været nomineret til flere priser og vandt sidste år den prestigefyldte Grafik pris. Jens kommer fra Fanø og har de seneste år skrevet fra et stråtækt hus på Langeland. Inspirationen finder han på rejser til Europas metropoler.
Kort, oplysende og opsummerende
Er jeg den eneste, der har brug for sådan en beskrivelse om Jens Jensen?
Nej, det er der (forhåbentlig) mange der har:
– journalister
– Værter til oplæsninger og messer
– Boghandlere
– Bibliotekarer
– Og i det hele taget alle, der ønsker at booke eller skrive om Jens.
Så hvorfor er der så få forfattere der har det?
Skriv til mig, så får du det
Jamen, er der flere der har sagt, når jeg har henvendt mig til dem, du kan da bare skrive til mig og bede om det.
Selvfølgelig kan jeg det, men det tager tid. Meget tid. Hvis jeg skal skrive til de 30-40 forfattere, der skal på scenen på Kær-Litt, så får jeg aldrig tid til at få skrevet alle de pressemeddelelser jeg skal. Og tænk på bibliotekaren, der skal skrive et halvtreds siders program for det næste halve år. Tænk på hvor mange arrangementer hun skal booke og beskrive.
Skriv nu bare den Om-side
Hele ideen med en hjemmeside er jo netop at gøre det let for dine kunder og læsere. At lade dem finde dig, booke dig og købe dine værker – selv om du sover eller står på scenen.
Så gør dig selv og dit forfatterskab en tjeneste og lav en ordentlig om- side på din hjemmeside.