Ind i mellem dropper jeg ind på en af de mange sider, der er for forfattere på facebook. Det plejer at gøre mig i godt humør, når jeg ser, hvordan forfattere og skribenter på tværs af genre og forlag hjælper hinanden.
Det gjorde det imidlertid ikke i går, da jeg kiggede forbi.
Markedsføring virker ikke
Emnet handlede om bogsalg.Og det var nedslående at læse om, at mange af de forfattere, der blandede sig i tråden, havde opgivet alt om at tjene penge på deres bogsalg.
Jeg stødte på kommentarer som:
Er du selvudgiver, skal du regne med at sælge 0-5 bøger om året. Gennem forlag 50-100, hvis du er heldig.
De fleste bøger, der sælger godt, sælger, fordi de er skrevet af bestsellerforfattere.
Markedsføring har ingen virkning
Det var nogle af kommentarerne, som jeg husker dem, og de gjorde mig rigtig ked af det. Det smerter mig at læse, at der er forfattere, der ikke kommer ud med deres bøger til de læsere, der sidder og mangler dem.
Jo, markedsføring virker
Jeg beder dig ikke om at tro på over night succes og hurtige løsninger (der koster dig dyrt i tid og penge i sidste ende), eller at du kan uploade en e-bog på Saxo Publish den ene måned og sige dit job op den næste, fordi du kan leve af at være forfatter.
De historier hører til sjældenhederne.
Jeg har i flere år haft to fuldtidsjobs – ja i perioder har et af dem endda været på 80 arbejdstimer om ugen – og brugt alle mine ferier på mit forfatterskab, for at komme hertil, hvor jeg er i dag.
Det kræver vilje og lyst
Det tog mig 3 1/2 år, før jeg tjente nok til, at jeg turde sige mit karrierejob op. Og jeg tror på, at du – med de rette redskaber og viden – kan skabe en rigtig god indtægt, så du kan gå ned i tid og måske endda med tiden sige dit job helt op og leve af din drøm. Hvis det er dét, du vil.
Det handler ikke om at lære at sælge, men om at give verden lov til at få øje på dine bøger. Jeg får næsten dagligt tilkendegivelser fra glade læsere, der fortæller, at jeg er deres nye ynglingsforfatter. Kan du forestille dig, hvor givende det er?
Kan du også forestille dig, hvordan det ville være, hvis du aldrig havde læst nogen bøger af din egen ynglingsforfatter? Hvis han/hun bare havde skrevet sin bog og lagt den ned i skrivebordskuffen? Eller udgivet den, men ikke fortalt det? Tænk hvor mange gode timer og oplevelser du så var gået glip af…
Gratis hjælp
Jeg ved godt, at de fleste forfattere ikke har særlig mange penge til markedsføring, eller lyst til at stille sig frem og smile foran kameraet, men jeg synes, du alligevel skal overveje, hvilken forskel det kan gøre for dit forfatterskab, at du arbejder med dit forfatterbrand.
Derfor har jeg samlet en værktøjskasse med fif og gode råd, som du kan bruge løs af ganske gratis.
Her kan du finde masser af grundigt afprøvede metoder og redskaber til at komme i gang med din forfatterbranding.
Redskaber til at gøre det selv
Det er også derfor jeg har brugt en masse timer og ressourcer på at indspille videoer og skrive manualer, så jeg kan tilbyde dig de nødvendige redskaber, som du skal bruge for at få dit forfatterskab og dine bøger ud i verden. Og fordi jeg ved at det er småt med penge i starten af forfatterskabet, koster de ikke mere end en ny trøje eller et par sandaler.
For det passer ganske simpelt ikke, at kun de største bestsellerforfattere kan tjene på deres bøger. Men det er lige som i de fleste andre brancher, at du er nødt til at lade dine kunder få øje på dig.
Når Jussi og Sara sælger mange bøger, så er det fordi de bruger meget tid på markedsføring. Ofte i forholdet 50:50 eller helt op til 20:80 – altså mindre tid på at skrive, end de bruger på at markedsføre.
Time out og op på hesten igen
Og det kan sagtens være, du er i en situation, så du ikke kan bruge en masse tid på at markedsføre dine udgivelser lige nu.
Det har jeg selv lige været, med to syge børn ind og ud af hospitaler og klinikker.
Og det er ok.
Så nøjes med det minimale og accepter at dit bogsalg går ned i en periode. Mit eget faldt for første gang, siden jeg udgav min første bog, men det er okay, for jeg ved, hvordan jeg får det til at stige igen. Så jeg er ikke nervøs.
Jeg ønsker for dig, at du kan sidde med samme sikre følelse i maven, mens du skriver din næste bog. Vel vidende at der er læsere derude, der venter på den. Men du er nødt til at fortælle dem om det.